Game More

MAFIA GP

بررسی تخصصی بازی های گروهی و رومیزی

آشنایی با صفحه شطرنج

کریم
کریم@username
بیشتر بخوانید
کریم بخدا مسلمون نیستی
آرش موسوی
آرش موسوی@username
بیشتر بخوانید
آرش موسوی اون پیک آخری که میگفتی سلامتی خودمو خودت
تبر زین دار
تبر زین دار@username
بیشتر بخوانید
عبارت تبر زدن رو وقتی که یه نفر خلاف فاز و نظر جمع، نظر خودش رو خیلی کوبنده و مکرر اعلام کنه، بهش میگن داری تبر میزنی. یعنی یه چیزی داره ریشه میزنه و رشد میکنه، اما تو مدام داری بهش تبر میزنه و نمیذاری پا بگیره!
🔥
🔥 @username
بیشتر بخوانید
بزن بسلامتی سنگ کف رودخونه که عین من و تو آب از سـرش گذشته
قبل
بعدی

بهترین سبک بازی مافیا از دید شما!

Chess

فهرست مطالب

شطرنج ی بازی حسابی و اصولی هست . تنها قسمت این بازی که به شانس مربوط میشه؛ اولشه که بین مهره سفید و سیاه یکیش به شما میرسه و اگه مهره سیاه باشه شما شروع کننده بازی نیستید 🙁 که اونم اصلا به چشم نمیاد.

یادگیری شطرنج توصیه من به شماست و بازی کردن شطرنج بسیار لذت بخشه . اینجا قرار نیست از فواید بازی شطرنج یا تاریخچه این بازی بگم خودتون در صورت علاقه میتونید برید تحقیق کنید 🙂

صفحه شطرنج 8*8

صفحه شطرنج از 64 تا خانه (مربع های سفید و سیاه) تشکیل شده همه صفحه های استاندارد شطرنج شماره دارند و درردیف های 1 و 2 مهره های سفید و در ردیف های 7 و 8 مهره های سیاه چیده میشه.

صفحه شطرنج

صفحه شطرنج داری سطر و ستون و قطر اصلی میباشد. که توی تصویر پایین با رنگ زرد مشخص شده.

صفحه شطرنج

به چهار خانه وسط مرکز شطرنج گفته میشود (d4-e4-d5-e5) و هر چه بیشتر روی این خانه ها با مهره های خود کنترل داشته باشید احتمال به دست آوردن برتری خود را بیشتر کرده اید.

مشخصه که 32 تا خانه سفید و 32 تا خانه سیاه در صفحه 8 * 8 ما وجود داره

نحوه ثبت حرکات در شطرنج

هر خانه در شطرج یک اسم داره مثلا a1 خانه سیاه گوشه سمت چپ تصویر هست.

ثبت حرکات در شطرنج به شیوه‌های مختلفی انجام می‌شود، اما شیوه‌ای که بیشتر استفاده می‌شود و به عنوان استاندارد مورد قبول قرار دارد، را براتون توضیح میدم.

در این روش، هر خانه روی تخته شطرنج با یک نام تعیین شده مشخص می‌شود و حرکات با ترکیب نام خانه مبدأ و مقصد به این شکل نمایش داده می‌شوند:

  1. تعیین نام خانه‌ها: در نشانه‌گذاری جبری، خانه‌های تخته با ترکیب اعداد و حروف نمایش داده می‌شوند. اعداد 1 تا 8 نمایانگر ردیف‌ها هستند (از پایین تا بالا) و حروف a تا h نمایانگر ستون‌ها هستند (از چپ به راست). به عنوان مثال، نقطه‌ی A1 در گوشه سمت چپ پایین تخته و نقطه‌ی H8 در گوشه‌ی بالا سمت راست قرار دارند.
  2. نمایش حرکت‌ها: هر حرکت با ترکیب نام خانه مبدأ و مقصد نمایش داده می‌شود. برای حرکت‌های پیاده‌ها، فقط نام خانه مقصد ذکر می‌شود اما برای حرکت‌های دیگری مثل حرکت‌های وزیر، قلعه و غیره، نامی مشخص برای پیاده هم ذکر می‌شود. برای مثال: حرکت شاه سفید از E2 به E4 به صورت “e2-e4” و حرکت شاه سیاه از E7 به E5 به صورت “e7-e5” نمایش داده می‌شود.
  3. نمایش حرکت‌های ویژه: برای حرکت‌های ویژه مثل قلعه کردن، حرکت دوقلو (انپاسان)، غیره، عبارت‌های مشخصی استفاده می‌شود. برای مثال: قلعه کردن به سمت راست با حرکت Rook از H1 به F1 با عبارت “O-O” نمایش داده می‌شود، در حالی که قلعه کردن به سمت چپ با حرکت Rook از A1 به D1 با عبارت “O-O-O” نمایش داده می‌شود.

اهمیت تسلط بر ثبت حرکت

اهمیت فهم و یادگیری اسم مهره ها و خانه ها در: مسابقات شطرنج – خواندن کتاب های شطرنج و تحلیل و بررسی بازی ها از جمله بازی خودتون و… میباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *