Game More

MAFIA GP

بررسی تخصصی بازی های گروهی و رومیزی

آموزش و تاریخچه بازی گروهی مافیا

کریم
کریم@username
بیشتر بخوانید
کریم بخدا مسلمون نیستی
آرش موسوی
آرش موسوی@username
بیشتر بخوانید
آرش موسوی اون پیک آخری که میگفتی سلامتی خودمو خودت
تبر زین دار
تبر زین دار@username
بیشتر بخوانید
عبارت تبر زدن رو وقتی که یه نفر خلاف فاز و نظر جمع، نظر خودش رو خیلی کوبنده و مکرر اعلام کنه، بهش میگن داری تبر میزنی. یعنی یه چیزی داره ریشه میزنه و رشد میکنه، اما تو مدام داری بهش تبر میزنه و نمیذاری پا بگیره!
🔥
🔥 @username
بیشتر بخوانید
بزن بسلامتی سنگ کف رودخونه که عین من و تو آب از سـرش گذشته
قبل
بعدی

بهترین سبک بازی مافیا از دید شما!

نقش جراح

فهرست مطالب

مافیا بازی محبوبی بین طرفداران بازی های گروهی به حساب می آید که تاریخچه بازی مافیا به سال 1986 در یکی از بخش های دانشکده ای دولتی در مسکو برمیگردد.

بازی مافیا

به صورت ساده مافیا نبرد بین اقلیت آگاه(مافیا) و اکثریت ناآگاه(شهروند) میباشد که هر دو گروه سعی میکنند تا با استفاده از تاکتیک ها و شگردهایی  گروه مقابل را کنار بزند. زمانی که یکی از این دو گروه در اکثریت باشند، بازی مافیا به اتمام خواهد رسید.

تاریخچه بازی مافیا

تاریخچه این بازی به سال 1986 برمیگردد وقتی که خالق آن آقای دیمیتری دیویدف در بخش روانشناسی دانشگاه دولتی مسکو این آزمایش را شروع کرد.

کم کم با اضافه و کم شدن قسمت هایی از آزمایش روانشناختیش تبدیل به بازی معروف مافیا شد و به  کل دنیا سرایت کرد .بازی مافیا در اوایل دهه 1380 وارد ایران شد.

آموزش روند و قوانین بازی

مافیا در دو فاز روز و شب انجام میگیرد. فاز روز همه افراد به نوبت شروع به صحبت کردن میکنند و سعی میکنند مافیای بازی را پیدا کنند و با رای گیری آنها را از بازی بیرون بکنند و در فاز شب گروه مافیا یک شخص را میکشد.همچنین نقش های دیگری در بازی وجود دارد که آنها نیز در فاز شب قابلیت هایی دارند که در پست های دیگر همه آنهارا توضیح خواهیم داد…

تقسیم‌بندی نقش‌‌ها عموما توسط فردی انجام می‌گیرد که گاد (God) یا روایتگر (Narrator) نام دارد و خود در روند بازی نقشی ندارد و وظیفه عمده‌اش نظارت بر بازی است. البته به غیر از گاد، می‌توان برای اختصاص‌دادن نقش‌ها از نرم‌افزارها یا روش‌های دیگر نیز استفاده کرد.

اصولا برای یک بازی جذاب بین 8 تا  25 نفربازیکن نیاز هست ولی از نظر منطقی از 3 تا هرچند نفر میشود مافیا بازی کرد.

مجری یا گاد بازی به تعداد بازیکنان و قوانین فرعی احتمالی یک ترکیب که متشکل از نقش و تعداد مافیاها و شهروندان و همچنین نقش های خاکستری است به بازیکنان معرفی میکند.

پس از آن‌که نقش‌ها به صورت تصادفی بین بازیکنن تقسیم میشود.

در روز معارفه هرکسی به مدت سی ثانیه خود را معرفی میکند و نظرش را نسبت به چند بازیکن اعلام میکند.

در اینجا بستگی به گاد و قوانین بازی دارد که روز معارفه بدهد یا ندهد و اینکه یک دور همه صحبت بکنند یا دو دور یا حتی سه دور و یا اینکه از اول بازی مافیا هارا به هم معرفی بکند یا نکند .

در کل بین بازی حضوری و بازی مجازی فرق هایی وجود دارد ولی در اصل بازی تفاوتی ایجاد نمیکند البته که به دلیل محدودیت هایی که هر مدل (آنلاین-حضوری) نسبت به یکدیگر دارند مقداری تفاوت بسیار طبیعی میباشد.

خلاصه بعد از معارفه وقتی که همه یک تایم صحبت کردند شب میشود| مافیا ها به گاد و به یکدیگر معرفی میشوند . سپس نقش دار های بازی به گاد یکی یکی معرفی میشوند .

بعد روز میشود و هرکس به نوبت به صورتی چرخشی به صورت رندوم یا داوطلبانه صحبت میکنند .یک تایم دیگر نیز دوباره صحبت میکنند .بعد گاد بازی با توجه به تعداد شرکت کننده ها دفاعیه میدهد.

بعد رای گیری صورت میگیرد و هرکس بیشترین رای را آورده باشد ازخود دفاع میکند و اگر دو یا چند نفر هم اندازه رای بیاورند دوباره از خود دفاع میکنند و بعد دوباره رای گیری انجام میشود و اگر باز رای ها مساوی شود هیچکس حذف نمیشود و بازی به فاز شب میرود.

اگر کسی تک رای شود از خود دفاع میکند بعد همه بازیکنان تصمیم میگیرند با بله یا خیر از بازی بیرون برود یا بماند.

اگر رای کسی بیشتر باشد یعنی نصف بیشتر شهر به خروج او رای داده باشند مستقیما بدون دفاع کردن اعدام میشود و از بازی حذف میشود.

هر بازیکن حق دارد قبل از اینکه اعدام شود دقیقه ای وصیت بکند و اگر شهروند باشد به شهر با صحبت هایش کمکی کرده باشد.

روز دوم هم همه دو نوبت صحبت میکنند بعد گاد بازی به یک تا سه نفر بسته به تعداد بازیکنان چالش میدهد هر کس چالش بگیرد میتواند اسم یک نفر را بیاورد و اگر او قبول نکند چالش از بین می رود و میسوزد ولی اگر قبول بکند به مدت 1 تا 2 دقیقه با یکدیگر میتوانند صحبت کنند.

بقیه روال مثل روز اول هست و بازی ادامه پیدا میکند تا یک تیم پیروز شود.

فلسفه بازی مافیا

فلسفه مافیا روشی برای فهمیدن و تفکر درباره ی ایده ی اصلی بازی است.

طرح این پرسش که چرا این بازی محبوب شده است؟

روزی را تصور بکنید که درون یک تکه کاغذ نقشی را به شما میدهند. همه چیز خیلی سریع اتفاق می افتد.

شما متعلق به تیمی هستید و باید هر چه در چنته دارید رو کنید تا بتوانید گروهی را با خود همراه کنید برای هدف هایی که به آنها باور دارید .

باید به هرچه که دورورتان اتفاق افتاده است استناد بکنید تا حرفی را به کرسی بنشانید .

درست است که بعضی ها در شب قابلیت هایی دارند که به درست یا غلط از آنها استفاده میکنند ولی تکلیف بازی در روز مشخص میشود.

افرادی که فاقد اهمیت گروهی هستند در نهایت خیلی سریع حذف میشوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *